top of page

חוקן קפה?? מי שמע על דבר כזה?

מה הוא עושה? איך זה עובד?

"קשה לתאר את הבעות הפנים הספקניות שמופיעות על פני הסטודנטים לרפואה בהרצאה כאשר מציגים את הנושא של חוקן קפה. צחקוקים נבוכים נשמעים ממספר מושבים באולם. אחד הסטודנטים זורק שאלה: 'איך אתם אוהבים אותו?' שרלוט גרסון לא מתבלבלת ועונה: 'שחור, ללא חלב וסוכר'. הצחוק משחרר את כולם וגרסון ממשיכה להסביר את האספקט הזה בשיטת הטיפול של אביה המפורסם, ד"ר מקס גרסון" (מתוך מאמר של גר הלדנברנד בGerson Healing Newsletter #13 1989).

ד"ר מקס גרסון ריפא חולים ללא ספור ממחלות סופניות וכאב כרוני. חוקן קפה הוא אחד ממרכיבי הטיפול בשיטתו, והינו ללא ספק החלק היוצא דופן ביותר בשגרת הטיפול המשולב שלו. פעמים רבות מעורר הנושא תדהמה וצחוק אצל אנשים שלא חוו חוקן ומעדיפים לשתות את הקפה שלהם, אבל מטפלים ומטופלים שיש להם ניסיון עם חוקן קפה יודעים שהוא הרבה יותר מדרך להכניס קפאין מעורר לתוך זרם הדם. מנקודת ראות של מטופל, חוקן הקפה מביא הקלה מדיכאון, בלבול, לחץ ומתח כלליים, תסמינים הקשורים לאלרגיות והכי חשוב - הקלה מכאבים חזקים.


מטרתו המרכזית של חוקן הקפה הוא סילוק רעלנים מהגוף. הוא עושה זאת ועוד במספר דרכים:

  1. הקפה מרחיב את צינורות המרה ומגביר את זרימת מיץ המרה.

  2. בקפה יש חומר שנקרא חומצה פלמיטית, שמגרה מערכת אנזימית בכבד שמסוגלת להוציא מהגוף מגוון רחב מאד של רדיקלים חופשיים. הקפה שבחוקן מגביר את פעילות המערכת האנזימית הזו בכבד ב 600%-700%. אין חומר אחר מלבד קפה שידוע ביכולתו לעשות זאת [רדיקלים חופשיים הם חלקיקים כימיים אטומיים או מולקולריים בעלי מטען, שאינם יציבים כימית ולכן משתתפים בקלות בתגובות כימיות. רדיקלים חופשיים יכולים לגרום נזק לתאים ולקרומי התא ובכך גורמים לבלאי מוקדם ולהתנוונות והזדקנות הגוף. מעריכים שמספר רב של מחלות קשורות לתהליכים אלו, כולל סרטן].

  3. חומרים מרכזיים בקפה מרחיבים כלי דם ונוגדים דלקתיות במעיים.

  4. הכנסה של ליטר נוזלים למעי הגס מדללת את הדם שזורם מהמעי הדק לכבד וגם את מיץ המרה. הנוזלים שבחוקן מעוררים ומקדמים את תנועת המעיים ומעבר מיץ המרה שמלא ברעלנים מהמעי הדק החוצה, דרך הפרשתו בצואה.

  5. את חוקן הקפה מחזיקים בגוף 15 דקות, וכל הדם שבגוף עובר דרך הכבד כמעט כל 3 דקות. לכן, חוקן הקפה הוא סוג של דיאליזה של הדם דרך דופן המעי.

מהסבר זה ברור שלשתיית קפה אין, ולא יכולה להיות, השפעה דומה. כתרופה, יש לחוקן הקפה מעמד מיוחד. ישנן תרופות אחרות שממריצות את יצור מיץ המרה וזרימתו מהכבד החוצה, אבל הן עושות מעט מאד לעודד סילוק רעלנים, ואינן מבטיחות שמיץ המרה יופרש החוצה בצואה. בדרך כלל, נספג מיץ המרה 9 או 10 פעמים מחדש לפני שהוא מופרש מהגוף. חוקן הקפה ויכולתו לעודד את מערכת האנזימים שמסלקת רעלנים ייחודי בין תרופות אלה. בגלל שאינו מאפשר ספיגה מחדש של מיץ המרה המלא ברעלנים, הוא מהווה דרך יעילה מאד של ניקוי הדם באמצעות מערכות אנזימים בכבד ובמעי הדק. התרומה של ניקוי הדם כתוצאה משימוש קבוע בחוקן קפה הוא מרכיב יסודי בהגברת יצור האנרגיה בתאים, הגברת תקינות הרקמות, שיפור בזרימת הדם, שיפור חוסן הגוף, ושיפור שיקום והתחדשות הרקמות, שהם תוצאות קליניות שנצפו מטיפול בשיטה המשולבת של גרסון.

bottom of page